Σάββατο 5 Απριλίου 2014

Σχέδιο Νόμου: «Δημιουργία Νέας Καθετοποιημένης Εταιρείας ηλεκτρικής ενέργειας»

Εντείνοντας το διαμελισμό της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού - έχει προηγηθεί ο νόμος για το ξεπούλημα των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρισμού - η κυβέρνηση με τις ευλογίες της τρόικας επιχειρεί πλέον με συνοπτικές διαδικασίες το «άνοιγμα» της αγοράς ηλεκτρισμού για την είσοδο ιδιωτών, παραχωρώντας τα φθηνά καύσιμα (λιγνίτη - υδροηλεκτρικά) και επιδιώκοντας παράλληλα να αποκομίσει έσοδα, κατώτερα, σε κάθε περίπτωση, της αξίας της περιουσίας της ΔΕΗ.
Το σχέδιο νόμου που τέθηκε μέχρι την περασμένη Παρασκευή σε διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ προβλέπει τη δημιουργία νέας εταιρίας, η οποία θα είναι 100% θυγατρική της ΔΕΗ και στη συνέχεια θα πουληθεί μετά από διεθνή διαγωνισμό, θα εισφερθούν μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από λιγνίτη, φυσικό αέριο και υδροηλεκτρικά που αντιστοιχούν στο 30% του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ καθώς και το 30% των πελατών χωρίς, όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, να είναι απαραίτητη η συγκατάθεσή τους.
Μοναδικός στόχος αποτελεί ο χωρισμός της ΔΕΗ σε «μικρή» - «καλή», που θα εκχωρηθεί - χωρίς καν να αποτιμηθεί - σε ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα.

Στη νέα εταιρία θα μεταφερθούν οι εξής μονάδες:

1.  Λιγνιτικές Μονάδες: ΑΗΣ Αμύνταιο Ι & ΙΙ, ισχύος 600 MW, ΑΗΣ Μελίτη Ι, ισχύoς 330 MW και η άδεια ηλεκτροπαραγωγής για τον σταθμό παραγωγής Μελίτη ΙΙ, ισχύος 450 MW.
Μελίτη Ι: Πρόκειται για την πιο σύγχρονη λιγνιτική μονάδα της Ελλάδος διαθέτοντας το μεγαλύτερο βαθμό απόδοσης. Επίσης, είναι η καθαρότερη από πλευράς ρύπων μιας και διαθέτει σύστημα αποθείωσης καυσαερίων και η επενδυση δεν έχει αποπληρωθεί ακόμη.
Μελίτη ΙΙ: Παραχωρείται η άδεια κατασκευής μονάδος χωρίς δέσμευση υλοποίησης κατασκευής.
Αμύνταιο Ι,ΙΙ: Οι συγκεκριμένες μονάδες είναι αυτές που τροφοδοτούν με θερμική ενέργεια (τηλεθέρμανση) τους οικισμούς Φιλώτα, Λεβαίας και Αμυνταίου. Δεν εξασφαλίζεται η αδιάλειπτη παροχή τηλεθέρμανσης στους κατοίκους των περιοχών αυτών που επικρατούν ακραίες καιρικές συνθήκες την περίοδο του χειμώνα.

Λιγνιτικές Μονάδες σε ιδιώτες -  Μετά το σχέδιο
ΜΟΝΑΔΕΣ
Καθ. Ισχύς
Μικτή Ισχύς
ΑΜΥΝΤΑΙΟ I
273
300
ΑΜΥΝΤΑΙΟ II
273
300
ΜΕΛΙΤΗ Ι
289
330
ΜΕΛΙΤΗ ΙΙ
Άδεια για  κατασκευή
450
Σύνολο  Λιγνιτικών Μονάδων  ΔΕΗ σε ιδιώτη
 με το σχέδιο
835
1380
Σύνολο  Λιγνιτικών Μονάδων  ΔΕΗ πριν σχέδιο
4.456

Σύνολο  Λιγνιτικών Μονάδων  ΔΕΗ μετά σχέδιο
3.621














2. Λιγνιτικά κοιτάσματα: Τα δικαιώματα της ΔΕΗ σε πέντε (5) λιγνιτωρυχεία που απαιτούνται για τη λειτουργία των παραπάνω Μονάδων. Τα λιγνιτωρυχεία Αµυνταίου και Κλειδιού στα οποία υπάρχει ήδη εξορυκτική δραστηριότητα από τη ΔΕΗ καθώς και τα µη διανοιχθέντα ακόµη λιγνιτικά πεδία Κοµνηνά, Μελίτη και Βεύη (παραχώρηση στη ΔΕΗ), τα οποία έχουν παραχωρηθεί για µελοντική εκµετάλλευση.
Όσον αφορά τα ορυχεία που εισφέρονται, αυτά δεν είναι περιουσιακό στοιχείο της ΔΕΗ αλλά έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευσή τους σε αυτή που είναι Δημόσια Επιχείρηση, προς όφελος της κοινωνίας, και με βάση τον ιδρυτικό της Νόμο, ο οποίος ισχύει και σήμερα.

3. Υδροηλεκτρικές Μονάδες: Πλατανόβρυση, ισχύος 116 MW, Θησαυρού, ισχύος 384 MW, Άγρας, ισχύος 50 MW, Εδεσσαίος, ισχύος 19 MW, Πουρνάρι Ι και ΙΙ, συνολικής ισχύος 334 MW.
Παραχωρούνται φράγματα των οποίων οι ταμιευτήρες περιέχουν νερό, δημόσιο αγαθό. Επίσης εξυπηρετούν, εκτός από παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, άρδευση αγροτικών εκτάσεων και ύδρευση οικισμών. Επιπλέον, η μεγάλη επέμβαση στην τοπική χλωρίδα και πανίδα έγινε για εξυπηρέτηση δημοσίου συμφέροντος και όχι για κερδοφορία ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Υδροηλεκτρικές Μονάδες σε ιδιώτες -  Μετά το σχέδιο
ΜΟΝΑΔΕΣ
Καθ. Ισχύς
Μικτή Ισχύς
ΘΗΣΑΥΡΟΣ
384

ΠΛΑΤΑΝΟΒΡΥΣΗ
116

ΠΟΥΡΝΑΡΙ Ι
300

ΠΟΥΡΝΑΡΙ  ΙΙ
33.6

ΑΓΡΑΣ
50

ΕΔΕΣΣΑΙΟΣ
19

Σύνολο  ΥΗΕ ΔΕΗ σε ιδιώτη με το σχέδιο
902.6

Σύνολο  ΥΗΕ  ΔΕΗ πριν σχέδιο
3.017.7

Σύνολο  ΥΗΕ  ΔΕΗ μετά σχέδιο
2.115.1















4. Μονάδα Φυσικού Αερίου:  ΑΗΣ Κομοτηνής, ισχύος 485 MW. Πωλείται ο ΑΗΣ που αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση στην ευαίσθητη περιοχή της Θράκης.

Μονάδες Φ.Α. σε ιδιώτες -  Μετά το σχέδιο
ΜΟΝΑΔΕΣ
Καθ. Ισχύς
Μικτή Ισχύς
ΘΗΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
476,3

Σύνολο  Φ.Α  ΔΕΗ σε ιδιώτη με το σχέδιο
476,3

Σύνολο  Φ.Α  ΔΕΗ πριν σχέδιο
2.336.6

Σύνολο  Φ.Α   ΔΕΗ μετά σχέδιο
1.860,3

Σύνολο  Φ.Α  Ιδιωτών  πριν σχέδιο
2569.4

Σύνολο  Φ.Α   Ιδιωτών  μετά σχέδιο
3.045.7












Πρόκειται δηλαδή για παραχώρηση καθαρής ισχύος συνολικά 2.213 MW συν την άδεια παραγωγής για τη Μελίτη II και τα 5 λιγνιτωρυχεία.
Από Λιγνίτες: 835 MW, ΥΗΕ: 902 MW, Φ.Α.: 476 = 2213 MW & (Μελίτη ΙΙ~415 MW).

Βασικές ρυθμίσεις του σχεδίου:

·      Η νέα εταιρεία θα μετατραπεί νομικά σε θυγατρική της ΔΕΗ με απόφαση της Γ.Σ. των μετόχων.
·       Το σύνολο των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που είχε η ΔΕΗ σε σχέση με τα περιουσιακά στοιχεία που εισφέρονται περιέρχονται αυτόματα στη νέα εταιρεία.
·       Στη συνέχεια θα διαβιβάσει το σύνολο των μετοχών της σε ενδιαφερόμενα για την απόκτησή τους πρόσωπα, τα οποία θα αναδειχθούν στο πλαίσιο ανοικτού, διεθνούς, πλειοδοτικού διαγωνισμού.
·    Όπως και με τα περιουσιακά στοιχεία, η νέα εταιρεία υποκαθίσταται αυτοδικαίως στις έννομες σχέσεις της ΔΕΗ με τους εργαζόμενους που περιλαμβάνονται στον εισφερόμενο κλάδο, με εξαίρεση όσους συνταξιοδοτηθούν κατά το μεσοδιάστημα μεταξύ κατάρτισης σχεδίου σύμβασης απόσχισης και ολοκλήρωσης αυτής.
·  Η διαδικασία και οι λεπτομέρειες για τη μεταφορά του προσωπικού, θα καθοριστούν με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΗ κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής ρύθμισης Νόμου, Κανονισμού, Διαιτητικής Απόφασης, διοικητικής πράξης, συλλογικής ή ατομικής σύμβασης εργασίας.
·  Η μεταβίβαση των συμβάσεων προμήθειας στη νέα εταιρία επέρχεται άνευ συγκατάθεσης των πελατών της ΔΕΗ, κατ’ απόκλιση των προβλεπομένων στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας.
·   Οι συμβάσεις προμήθειας που μεταφέρονται στην νέα εταιρεία δεν λύνονται μονομερώς πριν την παρέλευση 4 μηνών ενώ η ΔΕΗ οφείλει για έξι μήνες από την ολοκλήρωση της απόσχισης να απέχει από επιθετικές εμπορικές πρακτικές για επαναπροσέλκυση των συγκεκριμένων πελατών, ενώ σε περίπτωση λύσης των συμβάσεων αυτών προβλέπεται ότι μπορεί να αρνηθεί τη σύναψης νέας σύμβασης με τους συγκεκριμένους πελάτες.
·      Οι συμβάσεις που θα μεταφερθούν θα προσδιοριστούν με απόφαση του Δ.Σ. της ΔΕΗ.
·        Να σημειώσουμε ότι μεταβιβάζονται το 30% των συμβάσεων της χαμηλής τάσης και η αντίστοιχη ηλεκτρική ενέργεια, ενώ στην περίπτωση των πελατών υψηλής και μέσης τάσης της ΔΕΗ το ποσοστό αυτό δεν είναι απαραίτητο να αφορά τον αριθμό των συμβάσεων, αλλά μπορεί να αναφέρεται στην ενέργεια που τους αντιστοιχεί και για την επιλογή των συμβάσεων που θα παραχωρηθούν στη νέα εταιρεία μπορούν να ληφθούν υπόψη ο αριθμός συνδέσεων, η συνολική κατανάλωση μεμονωμένου πελάτη, αλλά και τα δεδομένα κατανάλωσης πελατών και τα στοιχεία οικονομικής συμπεριφοράς και η γεωγραφική τους κατανομή.
· Οι συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας (Προμηθευτής Τελευταίου Καταφυγίου) και (Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας ηλεκτρικής ενέργειας), καθώς επίσης οι συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ Α.Ε. με πελάτες των νήσων της ελληνικής επικράτειας των οποίων το δίκτυο διανομής ηλεκτρονικής ενέργειας δεν συνδέεται με το Σύστημα ή το δίκτυο διανομής της ηπειρωτικής χώρας, δεν περιλαμβάνονται στον εισφερόμενο κλάδο.
·        Είναι αμφίβολο αν θα επιμεριστεί στην νέα εταιρία αναλογικό μέρος του υπέρογκου δανεισμού της ΔΕΗ, των ληξιπρόθεσμων οφειλών, του χαρτοφυλακίου «καλών» & «κακών» πελατών, εφαρμογή  αγροτικού & κοινωνικού τιμολογίου ενώ δεν προβλέπονται ζητήματα όπως αποκατάσταση εδαφών, εδάφη από εξάντληση εκμετάλλευσης ορυχείων, τοπικός πόρος ανάπτυξης, τηλεθέρμανση, μετεγκαταστάσεις οικισμών, αξιοποίηση - χρήση υδάτινων πόρων, κ.λ.π.
·        Εισφέρεται μέρος της ενσωματωμένης ασφαλιστικής περιουσίας των εργαζομένων στη νέα εταιρία χωρίς καμιά αποτίμηση, χωρίς τη συναίνεση των φυσικών προσώπων, που μέσω του πρωτοποριακού ασφαλιστικού μας συστήματος, που επί δεκαετίες μαζί με το λιγνίτη ήταν και εξακολουθεί να είναι η βάση για τη χαμηλή τιμή της KWH. Σύμφωνα με την από 31-12-2007 επικαιροποίηση της περιουσίας αυτής, που είχε δημιουργηθεί από το άθροισμα της «προσωπικής» ασφαλιστικής περιουσίας από τις καταβολές των εργατικών εισφορών στην επιχείρηση και παρέμεινε ενσωματωμένη στην περιουσία της ΔΕΗ, υπολογίστηκε στο ύψος των 12 δις ευρώ.
 Μερικά ζητήματα

·   Γιατί πώληση στο «Βόρειο Σύστημα» ; Πέρα από τα όποια «τεχνικά» ζητήματα επικαλούνται είναι φανερό ότι δεν είναι «τυχαία» η επιλογή. Στη Βόρεια Ελλάδα και στη Δυτική Μακεδονία υπάρχει πολύ μεγάλο μέρος του ορυκτού πλούτου της χώρας.
·    Από την πώληση των περιουσιακών παγίων - μέσω της νέας εταιρείας - σε ιδιώτες πέρα από τις Μονάδες το κύριο που παραχωρείται είναι τα λιγνιτικά κοιτάσματα και τα νερά που έχουν παραχωρηθεί για εκμετάλλευση στη ΔΕΗ.
·    Κοιτώντας τις Υδροηλεκτρικές Μονάδες που παραχωρούνται στη νέα  εταιρεία παρατηρούμε ότι έχουν συμπεριληφθεί Μονάδες που συμπληρώνουν το λεκανοπέδιο Πτολεμαΐδας - Φλώρινας καθώς εκμεταλλεύονται τον υδροφόρο ορίζοντα (υπόγειο κι επιφανειακό) του λεκανοπεδίου και παραχωρείται το πλέον σύγχρονο υδροηλεκτρικό κι αρδευτικό φράγμα του Νέστου (ΥΗΣ Θησαυρού), στη Δράμα, το οποίο όχι μόνο είναι κρίσιμο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και για την άρδευση όλης της περιοχής της Ανατολικής Μακεδονίας και τμήματος της Θράκης.
·     Νερό, γη και ορυκτός πλούτος αποτελούν δημόσια αγαθά και  δεν υπόκεινται σε καμία λογιστική αξιολόγηση. Αποτελούν ανεκτίμητη αξία για τη χώρα και τις μελλοντικές γενιές.
·      Το «μωσαϊκό» του φιλέτου λιγνίτης - νερό - ηλεκτρενεργειακή υποδομή όπως είναι κατανεμημένο για πώληση στο «Βόρειο Σύστημα» στην ουσία δημιουργεί προϋποθέσεις λειτουργίας Ειδική Οικονομική Ζώνης.

Όπως επισημαίνει το ΥΠΕΚΑ: «Με τη δημιουργία νέας ανταγωνιστικής επιχειρήσεως στον τομέα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ενθαρρύνονται οι επενδύσεις στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και συνακόλουθα η δημιουργία θέσεων εργασίας στον οικείο κλάδο.
Επίσης, αυξάνεται η εξωστρέφεια της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη συμμετοχή ισχυρών διεθνών παικτών στην ελληνική αγορά, την προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων και τελικά τη μείωση των τιμών ενέργειας στον τελικό καταναλωτή».

Οι θέσεις μας σχετικά με τις επιδιώξεις του σχεδίου της κυβέρνησης

Για τo συνδ. κίνημα η ηλεκτρική ενέργεια είναι κοινωνικό αγαθό το οποίο πρέπει να προσφέρεται στους πολίτες με οικονομικά συμφέροντες όρους και να αποκτιέται με τρόπο που δεν θα βλάπτει το περιβάλλον.
Για τις πολυεθνικές, τις τράπεζες και τους πολιτικούς τους εκπροσώπους είναι εμπόρευμα και σαν εμπόρευμα εκείνο που μετράει είναι το μέγιστο δυνατό κέρδος, ανεξάρτητα πως αυτό προκύπτει.
Το σ.κ. θα συγκρουστεί με τα συμφέροντα αυτά, προασπίζοντας το δημόσιο συμφέρον της χώρας, την ενεργειακή της αυτάρκεια, την ορθολογική χρήση της ενέργειας, το δικαίωμα των πολλών σήμερα και το δικαίωμα των μελλοντικών γενεών για παροχή ενέργειας με σεβασμό στο περιβάλλον και την κοινωνία.

Ενεργειακός Σχεδιασμός

Στη Ελλάδα τα τελευταία 15 χρόνια μετά την εναρμόνιση για την απελευθέρωση της αγοράς δεν υφίσταται πλαίσιο άσκησης σχεδιασμού για την ηλεκτρική ενέργεια. Οι κυβερνήσεις που προηγήθηκαν, αν και σε κάποια φάση κατάλαβαν την αξία του ενεργειακού σχεδιασμού, θεσμοθέτησαν την υποχρέωση να εισάγεται στη Βουλή και να συζητείται ο εθνικός ενεργειακός σχεδιασμός και δημιούργησαν το Συμβούλιο Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής (ΣΕΕΣ), στην συνέχεια τον κατήργησαν, αντικαθιστώντας τον από τα σχέδια των ιδιωτικών εταιρειών στο χώρο της ενέργειας.
Ο όποιος ενεργειακός σχεδιασμός υπάρχει σήμερα είναι για να  προωθήσει τα συμφέροντα των μεγάλων, εγχώριων και διεθνών, οικονομικών συμφερόντων και δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα του Ελληνικού λαού. Η παντελής έλλειψη ολοκληρωμένου ηλεκτενεργειακού σχεδιασμού για τη χώρα μας, όπως συμβαίνει σε άλλα κράτη, έχει οδηγήσει τη ΔΕΗ στα χέρια μεγάλων εγχώριων και πολυεθνικών συμφερόντων και τους φορείς της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στα πρόθυρα  κατάρρευσης.
Η ανάγκη εκπόνησης εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού, με κεντρικούς άξονες, την ενεργειακή ασφάλεια, την εξοικονόμηση ενέργειας, τη σταδιακή μείωση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και την ενίσχυση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα της χώρας, υπό δημόσιο σχεδιασμό και έλεγχο αποτελεί κεντρικό στοιχείο της δράσης μας σε πολιτικό και συνδικαλιστικό επίπεδο.

«Άνοιγμα» απελευθέρωσης της αγοράς Η/Ε

Οι εφαρμοζόμενες μέχρι σήμερα πολιτικές στον ηλεκτρενεργειακό τομέα εξυπηρετούν κυρίως τα ιδιωτικά συμφέροντα σε βάρος της ασφάλειας και επάρκειας εφοδιασμού και σε βάρος της ΔΕΗ. Η ΔΕΗ καλείται να λειτουργήσει σε ένα εχθρικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί στο βωμό της δήθεν απελευθέρωσης.
Αποτελεί τραγωδία για τη χώρα  η «απελευθέρωση» και η παράδοση, στην ουσία, του μεγαλύτερου μέρους της ενεργειακής αγοράς σε ιδιώτες όπου με τον πιο ακραίο τρόπο οι κυβερνήσεις εφάρμοσαν σε βάρος της ΔΕΗ και του κοινωνικού συνόλου.
Αποδείχτηκε ότι η απορρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής  ενέργειας  όχι μόνο δεν οδήγησε στην μείωση των τιμών και τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών με ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού, απεναντίας όπως στις περισσότερες χώρες οδήγησε σε αύξηση των τιμών, κατάρρευση των αγορών και αμφίβολη βελτίωση της ποιότητας.
Στο πεδίο των Ανανεώσιμων πηγών ενέργειας η ΔΕΗ έχει παραμείνει στο περιθώριο και έχει εγκαταλειφθεί αυτή η δραστηριότητα στους ιδιώτες και μάλιστα με ετεροβαρείς όρους ανάπτυξης για το κοινωνικό σύνολο και για την ίδια τη ΔΕΗ.
Οι αβάστακτες και παράλογες αυξήσεις των τιμολογίων τα τελευταία χρόνια ουσιαστικά πήγαν στις τσέπες των κρατικοδίαιτων ιδιωτών. Σήμερα, 1.300.000 νοικοκυριά αδυνατούν να πληρώσουν το ρεύμα τους.
Σήμερα η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είναι ήδη απελευθερωμένη. Οι ιδιώτες παραγωγοί συμμετέχουν στην διαδικασία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και μάλιστα σε ορισμένους τομείς όπως φυσικό αέριο και ΑΠΕ ιδιαίτερα πριμοδοτημένη. 
Ποιο συγκεκριμένα οι ιδιώτες έχουν επτά (7) μονάδες παραγωγής Φ.Α. με εγκατεστημένη ισχύ 2570 MW. Έχουν το 95% της εγκατεστημένης ισχύος από τα αιολικά πάρκα και το 100% της εγκατεστημένης ισχύος στα φωτοβολταϊκά πάρκα.
Άρα δεν μπορούν να μιλούν για «κλειστή» αγορά και όσο για την για την εμπορία, είναι γνωστό με ότι με ευθύνη της κυβέρνησης και της ΡΑΕ οι Energa και της Hellas Power φέσωσαν τη ΔΕΗ και τους καταναλωτές.

Μνημονιακές επιλογές για εξυπηρέτηση ιδιωτών

Από το σχέδιο προκύπτει ότι το συνολικό σχέδιο της συγκυβέρνησης για την «αναδιοργάνωση και αποκρατικοποίηση» της ΔΕΗ και η δημιουργία της νέας καθετοποιημένης εταιρείας ηλεκτρισμού, υπηρετεί μνημονιακές επιταγές με στόχο να εξυπηρετηθούν ιδιωτικά συμφέροντα. Επιπρόσθετα, έχουμε τα προβλήματα που ταλανίζουν την ενεργειακή αγορά αλλά και αυτά που θα δημιουργηθούν, ιδίως στο πλαίσιο του νέου ευρωπαϊκού μοντέλου.
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η δραστηριοποίηση των ιδιωτών παραγωγών στους εγχώριους ενεργειακούς πόρους (λιγνίτες, υδροηλεκτρικά) καθώς και της προμήθειας. Έτσι με μίγμα καυσίμου βελτιωμένο και ανταγωνιστικό ως προς το αντίστοιχο της ΔΕΗ θα διαμορφωθούν νέες συνθήκες στην αγορά έτσι ώστε οι ιδιώτες παραγωγοί να μην έχουν παραγωγή μόνο από ΦΑ και να  φυσικά να μπουν με διασφαλίσεις στην λιανική αγορά.
Μόνο καθετοποιημένες και ισχυρές επιχειρήσεις όπως μέχρι σήμερα η ΔΕΗ μπορούν να προσφέρουν ενεργειακό προϊόν σε ανταγωνιστικές τιμές. 
Για αυτό αντί να απαιτήσουν από τους ιδιώτες παραγωγούς να επενδύσουν για την προώθηση του περιβόητου ανταγωνισμού, μεθοδεύουν και προετοιμάζουν λόγω και της συρρίκνωσης της παραγωγικής βάσης της χώρας, εκποιήσεις φτηνών μονάδων της ΔΕΗ και μεταβίβαση μεριδίου της αγοράς προμήθειας στους ιδιώτες με την εκποίηση μονάδων ενέργειας μίγματος χαμηλού κόστους από λιγνίτες και  νερά σε ποσοστό 30%, σε βάρος της ισχύος της ΔΕΗ.
Τη λύση αυτή επιλέγουν γιατί  στο νέο μοντέλο της ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής αγοράς είναι αμφίβολο αν θα μπορούν να λειτουργήσουν οι διάφοροι μηχανισμοί σημερινής αγοράς που ευνοούν τους ιδιώτες (ΜΑΜΚ, ΜΔΕΙ, υποχρεωτική κατανομή μονάδων Φ.Α., κλπ) ακόμη και το σύστημα εγγυημένων τιμών ΑΠΕ.

Επενδύσεις - Νέες θέσεις εργασίας

Η δημιουργία της νέας εταιρείας και η παραχώρηση της σε ιδιώτες δεν έχει καμία σχέση με επένδυση και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και αυτό γιατί:

·      Οι Μονάδες που εντάσσονται στο 30% (οι πιο σύγχρονοι και αποδοτικοί ΥΗΣ, οι πιο σύγχρονη Μονάδα Μελίτη Ι με ήδη κατασκευασμένο το 70% της υποδομής της Μελίτης ΙΙ,) και τα φιλέτα των λιγνιτικών κοιτασμάτων (Αμύνταιο, Βεύη), αποτελούν τη βάση για οποιαδήποτε ανάπτυξη της χώρας μας.
Αντί για αξιοποίηση η Κυβέρνηση επιλέγει την εκποίηση, τη λεηλασία και τη διάλυση.
Με δεδομένη την ύφεση, που η πολιτική Τρόϊκας - Κυβέρνησης βυθίζει για 5η συνεχή χρονιά την οικονομία και την κοινωνία μας, η διάλυση της ΔΕΗ και η εκποίηση των στρατηγικότερων και κρισιμότερων δραστηριοτήτων και παγίων της, θα εξασφαλίσει μόνο ότι η Ελλάδα δεν θα ανακάμψει ποτέ.
·      Ακόμη και τα χρήματα από την πώληση να πάνε στη ΔΕΗ η Επιχείρηση που θα απομείνει θα είναι συρρικνωμένη και ακόμα πιο αδύναμη.
·        Είναι πολύ πιθανό το τίμημα της μειοδοσίας - λόγω συγκυρίας - να είναι πολύ μικρό, δεν αποτυπώνεται κατώτερη τιμή πώλησης και σε τέτοια περίπτωση η ΔΕΗ μπορεί να εγγράψει ζημιές στα οικονομικά της αποτελέσματα
Αυτό θα επηρεάσει σημαντικά την κερδοφορία της και τη δυνατότητα να υλοποιήσει το επενδυτικό της πρόγραμμα.
·        Η αξία της ΔΕΗ μετά την μεταβίβαση και την πώληση των παγίων της νέας εταιρίας σε ιδιώτες θα μειωθεί σημαντικά δεδομένου ότι οι λιγνιτικές της Μονάδες και πολύ περισσότερο οι Υδροηλεκτρικές της, που έχουν αποσβεσθεί σε μεγάλο βαθμό, είναι αυτές που της δίδουν τα μεγαλύτερα κέρδη. Η απόσχιση θα οδηγήσει σε αύξηση του κόστους λειτουργίας της «μικρής» ΔΕΗ, (επειδή θα χαθούν οικονομίες κλίμακας), σε δυσκολία δανεισμού για νέες επενδύσεις (λόγω μεγέθους εταιρείας), σε μείωση του βαθμού αξιοποίησης των εγκαταστάσεων και τελικά σε αύξηση του κόστους της ενέργειας για τους καταναλωτές.
·     Είναι σίγουρο ότι οι τρίτοι που θα αποκτήσουν τα πάγια μεγάλης αξίας και ψηλής κερδοφορίας θα είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι. Όσο κι όπως κι αν αποτιμηθεί το 30% που εισφέρεται στη νέα εταιρεία, αποτελεί αμέσως καθορισμό της αποτίμησης και του υπόλοιπου 70%, που απομένει στη «μεγάλη» ΔΕΗ.
·  Πολύ δύσκολα θα γίνουν πλέον επενδύσεις σε λιγνιτική και υδροηλεκτρική παραγωγή που είναι πρώτιστη ανάγκη και για την εθνική οικονομία και για τον ηλεκτρενεργειακό τομέα. Και τούτο γιατί η μεν ΔΕΗ δεν θα έχει την απαιτούμενη κερδοφορία, οι δε ιδιώτες γιατί θα στρέφονται σε αποδοτικότερες οικονομικά επενδύσεις με μικρότερη ένταση κεφαλαίου. Ιδιαίτερα για τη λιγνιτική παραγωγή σημειώνεται ότι το κόστος παραγωγής νέων μονάδων είναι υψηλό, λόγω των νέων περιβαλλοντικών απαιτήσεων που έχει θέσει η Ε.Ε. για τις μονάδες αυτές.
·       Η στασιμότητα των επενδύσεων στον τομέα αυτό θα έχει επιπτώσεις αφενός στο γενικότερο οικονομικό κλίμα (ύφεση) αφετέρου στο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας τα επόμενα χρόνια. 
Αύξηση τιμολογίων

Οι εφαρμοζόμενες πολιτικές των κυβερνήσεων με την συγκρότησης της ενεργειακής αγοράς στη χώρα μας έχει δημιουργήσει με οικτρά αποτελέσματα σε όλα τα επίπεδα. Διαμέλισε τη ΔΕΗ, υπονόμευσε τη διείσδυση των εγχώριων ενεργειακών πόρων κυρίως των ΑΠΕ, πριμοδότησε προκλητικά τους νεοεισερχόμενους ιδιώτες παραγωγούς και προμηθευτές ΗΕ και οδήγησε τελικά στην πλήρη απορύθμιση του ηλεκτρενεργειακού συστήματος, με αποτέλεσμα να εκτιναχθούν τα τιμολόγια του ρεύματος σε απαγορευτικές τιμές για τα νοικοκυριά, τη βιομηχανία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τη συναίνεση της.
Τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας έχουν απελευθερωθεί από το Β΄ εξάμηνο του 2013.  Η κερδοφορία  ήταν ο βασικός στόχος μετά την μερική ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ και των πολιτικών που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς Η/Ε.
Τη δεκαετία 2001 - 2011 η μέση τιμή στην Ευρωζώνη (15) αυξήθηκε κατά 40% σε σχέση με αυτή του 2001. Η Ελλάδα είχε ανατίμηση μεταξύ 2001 - 2011 περίπου 82%.
Οι ποικίλες επιδοτήσεις στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο καθώς και οι επιδοτήσεις της παραγόµενης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, συνετέλεσαν στη σηµαντική άνοδο της τιµής της ηλεκτρικής ενέργειας για τους καταναλωτές και σε βάρος βιοµηχανικών επιχειρήσεων.
Το κόστος της ήδη υπαρκτής απορρύθμισης των τιμολογίων δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα.

Να αντισταθούμε στην ιδιωτικοποίηση της ηλεκτρικής ενέργειας

Η διεθνής εμπειρία αποδεικνύει ότι οι ιδιωτικοποιήσεις - απελευθερώσεις της ενέργειας έχουν οδηγήσει σε μείζονες αποτυχίες: ακριβό ρεύμα λόγω ιδιωτικών μονοπωλίων, επισφαλή δίκτυα (μπλακ άουτ). Σε τελική ανάλυση αποτελεί κραυγαλέο παράδοξο για το ιδεολόγημα της «απελευθέρωσης» το γεγονός ότι, ενώ γίνεται στο όνομα της ανάπτυξης του ανταγωνισμού, έχει οδηγήσει στον έλεγχο της αγοράς σε επίπεδο Ε.Ε. από ελάχιστους μονοπωλιακούς ομίλους που δραστηριοποιούνται διεθνώς και εξαγοράζουν αντί πινακίου φακής τις πάλαι ποτέ κρατικές επιχειρήσεις ενέργειας.
Ο αγώνας ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ είναι ταυτόχρονα αγώνας ενάντια στην «απελευθέρωση» της αγοράς ενέργειας. 
Οι διεθνείς τοκογλύφοι, η τρόικα και η «ελληνική» κυβέρνηση αποφάσισαν ανάμεσα στα άλλα, το ολοκληρωτικό ξεπούλημα όλου του ενεργειακού δυναμικού της χώρας, μαζί και τη μεγαλύτερη Ελληνική Επιχείρηση, τη ΔΕΗ. Τα πάντα ξεπουλιούνται για να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη κερδοσκοπία του μεγάλου κεφαλαίου. 
Η ΔΕΗ, η ναυαρχίδα της βαριάς μας βιομηχανίας, μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί σαν βασικός μοχλός για την παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας. Ο ήλιος, ο άνεμος, το νερό, ο ορυκτός πλούτος δεν μπορούν να είναι πηγή κερδοσκοπίας για τα κρατικοδίαιτα αρπακτικά της αγοράς. Είναι κοινωνικά αγαθά προσβάσιμα σε όλους κι όχι εμπορεύματα πολυτελείας για λίγους έχοντες και κατέχοντες.
Βασική μας θέση είναι ότι το ηλεκτρικό ρεύμα δεν είναι ένα οποιοδήποτε προϊόν, είναι αγαθό απαραίτητο για την ανθρώπινη διαβίωση του πολίτη και πρέπει να παράγεται και να διανέμεται από το κράτος.
Για τούτο και είμαστε ανυποχώρητοι στο στόχο: Δ.Ε.Η αποκλειστικά στο Δημόσιο, υπηρέτη της ανάπτυξης στην χώρα μας και του ελληνικού λαού.
Που θα προωθεί τον ενεργειακό σχεδιασμό με κοινωνικό έλεγχο και όχι παραδομένο στους ιδιώτες όπως γίνεται σήμερα.
Που θα προωθεί την αξιοποίηση των εγχώριων πόρων με βάση το εθνικό συμφέρον.
Που θα επιβάλλει στην κυβέρνηση το πάγωμα  των τιμολογίων, για ρεύμα φτηνό για τις λαϊκές ανάγκες έτσι ώστε κανένα σπίτι εργαζόμενου, άνεργου και συνταξιούχου να μην μείνει χωρίς ρεύμα. 
Η χώρα και το κοινωνικό σύνολο έχει όσο ποτέ ανάγκη από μια σύγχρονη, 100% Δημόσια - Ενιαία - Καθετοποιημένη ΔΕΗ, αναβαθμισμένη, ανασυγκροτημένη που θα λειτουργεί με αναπτυξιακά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά κριτήρια, με σημαντικό νοικοκύρεμα στη λειτουργία της, στις προμήθειες της, στις επενδύσεις της και στην αξιοποίηση του προσωπικού της, μακριά από κυβερνητικές, κομματικές παρεμβάσεις και δουλείες επιχειρηματικών συμφερόντων.
Μια τέτοια ΔΕΗ μπορεί να συνδυάζει αποτελεσματικά την αξιοποίηση του εγχώριου ενεργειακού πλούτου (ορυκτού και ανανεώσιμου) με την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Μια τέτοια ΔΕΗ μπορεί να εξασφαλίσει αδιάλειπτο και φθηνό ρεύμα για το λαό, χιλιάδες νέες θέσεις σταθερής εργασίας με ικανοποιητικές απολαβές και δικαιώματα. 
Κεντρικό καθήκον μας είναι να παλέψουμε με όλες μας τις δυνάμεις μαζί με το λαό για να αποτραπεί το περαιτέρω ξεπούλημα της ΔΕΗ. Να μην περάσει η Πράξη 15/24-7-2013 της κυβέρνησης και να αποτραπεί το ξεπούλημα των Δικτύων Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ), της «Μικρής ΔΕΗ» και της παραχώρησης του 17% σε ιδιώτες. 
Η ιδιωτικοποίηση του τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας είναι καταστροφική για την οικονομία, την κοινωνία και τα εθνικά συμφέροντα της χώρας. Η υπόθεση της ΔΕΗ έχει εθνικές διαστάσεις και το ζήτημα της ηλεκτρικής ενέργειας είναι άκρως στρατηγικής σημασίας για την οικονομία και τον ελληνικό λαό. 
Τα σχέδια της κυβέρνησης μπορεί να ναυαγήσουν με τον ενωμένο, συνεπή και αποφασιστικό αγώνα των εργαζομένων της ΔΕΗ και την λαϊκή στήριξη δημιουργίας ενός πλατιού μετώπου για απεμπλοκή από το μνημόνιο και την υπεράσπιση της δημόσιας περιουσίας για να μην ιδιωτικοποιηθούν οι ενεργειακές επιχειρήσεις και να είναι δημόσιες, σύγχρονες και εξυγιασμένες, γιατί αυτό επιβάλει το πραγματικό συμφέρον του λαού και του τόπου.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου